طرح آبرسانی غدیر
1401/06/11 در 22:52 ب.ظ
تعداد بازدید:
آبرسانی به خوزستان؛

آب گوارای غدیر به خانه ۵ میلیون خوزستانی رسید

مبسوط | پروژه آبرسانی غدیر که زمانبندی افتتاح آن تا سه‌سال دیگر تعیین شده بود، در کمتر از یک سال از این مدت افتتاح شد. رئیس‌جمهور در سفر به خوزستان در جمع مردم گفت: لازم باشد هر ماه به استان شما سفر می‌کنم تا مشکلات را پیگیری و حل کنیم.

ارسال توسط : زهرا عسگری

به گزارش پایگاه شناختی مبسوط،روز جمعه، ۱۱ شهریور ماه بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی کشور با عنوان طرح آب‌رسانی غدیر به دست رئیس دولت سیزدهم افتتاح شد تا به همگان اثبات شود مهم‌ترین مصوبه اولین سفر استانی رئیس جمهور با کار شبانه‌روزی جهادی با گذشت کمتر از ۱۰ ماه به مرحله بهره‌برداری رسید و نزدیک ۵‌میلیون نفر ساکن در ۲۶شهر و ۱۶۰۸ روستای استان خوزستان می‌توانند از مواهب این طرح استفاده کنند.
مهم‌ترین مصوبه اولین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم که به ابرپروژه ملی «غدیر» ارتباط داشت، با گذشت کمتر از ۱۰ ماه روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور، وزیر نیرو، مسئولان استان خوزستان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افتتاح شد. آب منتقل‌شده از پشت سد دز به مراتب باکیفیت‌تر از آب قبلی این شهر‌ها بوده و کیفیت آن حدود ۰۰۵CE برآورد شده است و با افتتاح این پروژه ۷/۴ میلیون نفر از این آب باکیفیت در شهر‌های مرکزی و جنوبی استان خوزستان برخوردار می‌شوند.
برای این طرح، تاکنون ۲‌هزار‌میلیارد تومان هزینه شده که هزارو۲۰۰‌میلیارد تومان آن از محل اسناد خزانه تأمین گردیده است.
طرح آب‌رسانی غدیر شامل سه زیر پروژه شامل احداث ایستگاه پمپاژ w۲ شبکه آبیاری دز و خطوط انتقال از ایستگاه پمپاژ مذکور تا ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس به طول ۷۸کیلومتر، توسعه ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس و تکمیل و توسعه ایستگاه پمپاژ شهید چمران است.
 سیدابراهیم رئیسی صبح روز جمعه از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد، رئیس‌جمهور در این سفر مشکلات منطقه احمد فداله در بخش شهیون دزفول را نیز مورد بررسی قرار داد و سپس طرح بزرگ آب‌رسانی غدیر را افتتاح کرد.
رئیس‌جمهور: نیازمند حرکت جهادی برای رفع مشکلات کشور هستیم
سیدابراهیم رئیسی روز جمعه در آیین بهره‌برداری از طرح غدیر با قدردانی از بیش از ۲‌هزار نفر که به صورت شبانه‌روزی در طراحی و اجرای طرح آب‌رسانی غدیر مشارکت داشتند، گفت: ایرانی بودن تمام اقدامات از طراحی، اجرا و تجهیزات به کار رفته در این طرح باعث افتخار است.
رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه این طرح با دست توانمند مهندسان، کارگران و مدیریت جهادی مدیران به نتیجه رسیده است، اظهار داشت: با اجرای این طرح بزرگ در مدت‌زمان کمتر از ۱۰ماه معلوم می‌شود ظرفیت‌های بزرگی در کشور ما وجود دارد.
رئیس‌جمهور با قدردانی از وزیر نیرو، استاندار خوزستان، سازمان آب و برق و همه افرادی که در اجرای طرح غدیر نقش داشتند، گفت: این طرح به زوار ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) آب‌رسانی می‌کند که توفیقی بزرگ است.
 رئیسی گفت: بسیج، ارتش، سپاه و همه نیرو‌های مردمی که در سنگر دفاع مقدس بودند، اکنون در سنگر سازندگی و آبادانی در جای‌جای کشور در حال فعالیت هستند که این موضوع برای مردم روشن و محسوس است.
وی اجرای طرح غدیر در کمترین زمان را موجب بالا رفتن توقع ما و مردم دانست و افزود: از مسئولان استان خوزستان از جمله سازمان آب، برق و پیمانکاران انتظار می‌رود سایر طرح‌های استان را نیز با مدیریت جهادی همچون طرح غدیر اجرا و تکمیل کنند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: می‌گفتند با مشکلاتی که در ارتباط با تولید برق وجود دارد، مگر می‌شود خاموشی نداشته باشیم، اما با مدیریت و استفاده درست از برق و آب و همکاری صنایع و بخش کشاورزی این کار محقق شد.
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اگر مشکلی در خصوص خشکسالی گریبانگیر هر کدام از سد‌ها شود، از ظرفیت سایر سد‌ها برای تأمین آب آشامیدنی مردم استفاده می‌شود.
 رئیسی با بیان اینکه طرح غدیر طرحی سه یا چهار ساله بود که در مدت کمتر از ۱۰ماه به سرانجام رسید، گفت: این از اقدامات مخلصانه بوده و اجر آن عندالله محفوظ است چراکه افرادی شبانه‌روز در این طرح کار کردند و مردم خوزستان امیدوار شدند.
وی این امیدواری را موجب مشارکت بیشتر مردم و افزایش سرمایه و نشاط اجتماعی استان خوزستان دانست و افزود: طرح غدیر باعث نقش‌آفرینی جوانان خوزستانی در منطقه خواهد شد.
رئیس‌جمهور با اعتقاد به اینکه می‌توان کار‌های بزرگی در کشور انجام داد، بیان کرد: عرب، لر، دزفولی و اندیمشکی همه باید احساس کنند در منطقه دارد فعالیت و کار انجام می‌شود.
وی با تأکید بر لزوم تسریع در اجرای طرح‌های فاضلاب در خوزستان افزود: نباید باران که نعمت الهی است، باعث ایجاد دلهره در مردم شود.
رشد اقتصادی ۵‌درصدی در خوزستان
سید ابراهیم رئیسی با اشاره به افزایش رشد اقتصادی خوزستان از ۲درصد به ۵ درصد گفت: این مهم با جذب اعتبارات استان محقق شده است که جای قدردانی دارد.
 رئیسی از نماینده ولی فقیه در خوزستان، نمایندگان مجلس، سپاه، بسیج و ارتش خواست با مدیریت دلسوزانه و مجاهدانه در راستای رفع مشکلات استان گام بردارند.
رئیس‌جمهور با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله قاضی دزفولی گفت: چند بار برای بررسی مسائل خوزستان به این استان سفر کردم ولی تا زمان عملیاتی شدن وعده‌ها پیگیر مشکلات خواهم بود و در میان مردم حاضر می‌شوم.
وی با بیان اینکه اگر اخلاص داشته باشیم، برکات الهی ایجاد می‌شود، افزود: نماینده ولی‌فقیه در خوزستان روحیه جهادی دارند و به ایشان گفتم هر جا ضرورت باشد در استان حاضر می‌شوم.

 رئیسی حضور در منطقه محروم احمد فداله دزفول را یادآور شد و اظهار داشت: مردم این منطقه به رغم تلاش گروه‌های جهادی مشکلات زیادی از جمله جاده داشتند که باید برای رفع مشکلات آن‌ها اقدام شود.
وی افزود: تردد از منطقه احمد فداله تا دزفول به دلیل نبود جاده مناسب هشت ساعت زمان می‌برد که لازم است اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد.
وزیر نیرو: آب خوزستان با اجرای طرح غدیر در ردیف بهترین‌های کشور قرار گرفت
علی اکبرمحرابیان، وزیر نیرو روز جمعه در آیین افتتاح پروژه آب‌رسانی غدیر در اندیمشک، مهم‌ترین گلایه مردم خوزستان را پیش از اجرای این طرح، نارضایتی از کیفیت آب بیان کرد و افزود: در طرح‌های قبلی آب‌رسانی، منبع آب سد کرخه پیش‌بینی شده بود، اما شوری، املاح و EC آب در سد کرخه بالاست که به شبکه تزریق می‌شد و در طول مسیر به دلیل کمبود آب از رودخانه کارون در مقاطع مختلف برداشت می‌کردند که با نزدیک‌تر شدن به جنوب خوزستان EC آب کارون بالاتر می‌رفت.
وی افزود: پارسال EC آب رودخانه کارون در پایین‌دست تا ۸‌هزار رسید و این آب برای شرب و حتی مصارف بهداشتی، شور و غیرقابل استفاده بود، اما با اجرای این طرح، EC آب از مقادیر بالا در نقاط مختلف به ۵۵۰ رسید که جزو آب‌های بسیار خوب و با کیفیت کشور محسوب می‌شود.
محرابیان با اشاره به ویژگی‌های این طرح بزرگ آب‌رسانی گفت: این طرح در سفر رئیس‌جمهور به خوزستان مصوب و تأمین مالی شد و با پیگیری ایشان از زمان شروع اجرا تا بهره‌برداری ۱۰ماه به طول انجامید.
وزیر نیرو ادامه داد: در طرح قبل ۲۵۰ تا ۲۸۰‌هزار‌میلیارد ریال هزینه به نرخ پارسال و حداقل زمان اجرا، پنج سال پیش‌بینی شده بود، اما طرح جدید با مدت‌زمان یک ساله و با یک‌بیستم آن نرخ محقق شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های جانبی ما موضوع خشکسالی است، بیان کرد: یکی از اهداف طرح آب‌رسانی غدیر این است که به صورت پدافندی امکان برداشت آب از منابع مختلف را دارد.
محرابیان با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و ۵۰ پیمانکار در اجرای طرح آب‌رسانی غدیر مشارکت داشتند، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم این طرح این است که طراحی و اجرا و تأمین تمام قطعات، تجهیزات و لوازم به صورت ۱۰۰‌درصد ایرانی تأمین شده است.
آغاز آب‌رسانی به ۱۰‌هزار روستای کشور از ابتدای امسال
وزیر نیرو گفت: برای موضوع آب، در دولت مردمی سیزدهم برنامه‌ریزی صورت گرفته است که برای روستا‌ها طرح جهاد آب‌رسانی تأمین آب شرب پایدار برای ۱۰‌هزار روستا از ابتدای امسال به خوبی پیش می‌رود.
وی افزود: برای شهر‌های مختلف با مشکلات کمی و کیفی آب طرح‌های متعددی در حال پیشرفت است که از این ماه به صورت سلسله‌وار شاهد افتتاح‌های مستمر خواهیم بود.
از سوی دیگر مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در خصوص فاز‌های مختلف طرح آب‌رسانی غدیر اظهار داشت: فاز‌های اول و دوم این طرح شامل آب‌رسانی به شهر‌های خرمشهر، آبادان و شادگان به مجموع ۴۸۷‌میلیون مترمکعب و همچنین آب‌رسانی به اهواز و دشت آزادگان به مجموع ۴۲۷‌میلیون مترمکعب طی سنوات گذشته به بهره‌برداری رسید.
محمد رستمی افزود: فاز سوم با هدف تأمین و انتقال آب از سد مخزنی دز به بخشی از شهر‌های تحت پوشش طرح با اجرای کار‌های باقیمانده و اتصال به اولویت اول و دوم به بهره‌برداری رسید و هر ۱۰ پمپ ایستگاه پمپاژ w۲ آماده آب‌رسانی به مردم خوزستان است.
وی ضمن اشاره به مشخصات فاز سوم و مشکلات و سختی‌های طرح گفت: در فاز سوم، ۷۵ کیلومتر خط لوله به قطر ۲ هزارو ۴۰۰ میلیمتر اجرا شد که در قسمتی از آن، دو رشته خط ۲ هزارو ۴۰۰ میلیمتر به طول ۲ هزارو ۲۰۰ متر با عبور از بستر رودخانه کرخه، این پروژه را از صعوبت و پیچیدگی خاصی برخوردار کرده بود.

آب گوارای غدیر به خانه ۵ میلیون خوزستانی رسید. ابر پروژه غدیر که زمان‌بندی افتتاح آن تا ۳ سال دیگر تعیین شده بود، در کمتر از یک سال از این مدت افتتاح شد. رئیس‌جمهور در سفر به خوزستان در جمع مردم گفت لازم باشد هر ماه به استان شما سفر می‌کنم تا مشکلات را پی‌گیری و حل کنیم.(منبع: جوان آنلاین)

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.